3.12.2013

Tortikollis şüphesi..

Nedir bu 'tortikollis' diye sorduğunuzu duyar gibiyim..Tortikollis daha da anlaşılır adıyla boyun eğriliği bebeklerde doğum esnasında oluşan bir travmadan ya da anne karnındaki pozisyonundan kaynaklanan bir kas kasılması imiş. Bu kasılma yüzünden bebek boynunu tek tarafa eğiyor ve fark edilip tedavi edilmezse de maalesef boyun kemikleri o yönde sertleşip kalabiliyormuş. Ama teşhisi erken konulursa  fizik tedavi hareketleri ile olumlu sonuçlar alınabiliyor,1 yaşını geçtikten sonra teşhisi konulursa da cerrahi müdahale gerektirebiliyormuş. Peki şimdi nerden çıktı bu tortikollis meselesi??

Efenim, belki daha önce bahsetmişimdir,ya da yakınlarım zaten biliyorlar bizim oğlanın doğduğundan beri inatla başını sağa çevirdiğini. Keçi oğlum bir türlü sola çevirmemize izin vermiyor, aksi yöne yatırdığımızda ne yapıp edip istediği pozisyona çeviriyor 5 aydır. İlk aylarımızda hani büyükler der ya bir gün sağa, bir gün sola bir gün sırt üstü çevirip yatır da kafası yamuk olmasın diye,işte biz onu hiç yapamadık.İlk başlarda koltuğun,yatağının,nerede yatıyorsa oraya yaslayıp dönmesini engellemeye çalışıyorduk ama nafile;tekmeleye tekmeleye sırtını yere indirip boynunu çeviriyordu. İlk ay kontrolümüzde bunu doktora söylemiştim, doktor elle muayene ederek anne karnındaki alışkanlığından kaynaklandığını, benim ondan daha inatçı olup aksi yöne alıştırmamı söylemişti. Bir de tercih ettiği yönde boyun masajı yaparak kaslarını gevşetmemi belirtmişti. 
Bunun üstüne biz de gidip en cicilisinden bir yan yatırma yastığı almıştık ama bizim oğlan daha yastığı görür görmez çığlığı bastığından(kesinlikle abartmıyorum,yastığı görünce ağlamaya başlıyordu) çok istikrarlı kullanamadık. Ama ben yine de her kucağıma aldığımda yanağını tercih ettiği yönün aksi yönünde yanağıma yaslayarak, her aklıma geldiğinde boynuna masaj yaparak, göğsüme yatırdığımda ters yönde başını çevirip uykusunda çevirmesini engelleyerek kendimce düz tutmaya alıştırmaya çalışıyordum.Açıkçası benim tek korkum başını o şekilde tutarak kafa şeklinin yamuk kalmasıydı(ki hala biraz yassı gibi bir yanı),yani tortikollis'ten bihaberdim.
Gelelim tortikollis ve Rüzgar olayına..Geçtiğimiz pazar günü akşamı Rüzgar'ın boynuna masaj yaparken birden boncuk gibi kımıldayan bir beze fark ettim.Pimpirikli bir İnternet annesi olarak hemen google ladım ve bu namı değer Tortikollis le karşılaştım. Okuduğum çeşitli kaynaklar, tecrübesini paylaşan blogger anneler hep Rüzgar da halihazırda var olan belirtileri yazmışlardı.Aldı mı beni bir korku,şüphe..O gece sabaha kadar gözüme uyku girmedi. Aklıma gelebilecek tüm kötü senaryoları yazdım, zaten yaşadığımız o zorlu hastane günlerini hatırlayıp çoğu telaşe müdürü anne gibi kendimi helak etttim. Netice olarak bugün doktorda randevumuz vardı ve çok şükür bizdeki beze o beze değilmiş :) Doktor elle muayene etti, ve eğer boyun eğriliği olsaydı Rüzgar'ın kafasını diğer tarafa çeviremeyeceğiden,kasılıp kalacağından bahsetti. Çok şükür bizim oğlan işine geldiğinde gayet güzel çevirebiliyor her iki yöne de. Gel görelim ki zaten olsaydı da yapacağımız fizik hareketleri benim yaptığım hareketleri de kapsadığından; belki de başlangıçta vardı da ben farkında olmadan düzelmesine yardımcı olmuşumdur. Doktor bu hareketlere devam etmemi,Rüzgar beyi bu alışkanlığından vazgeçirmemizi söyledi. Aksi taktirde böyle alışır,kafası da yamuk olurmuş. Allah korusun..

Şimdi benim yeni doğum yapmış arkadaşlara nacizane tavsiyem; bebeğinizin kafasını tutuş şeklini iyi gözlemleyin, her konuda aklınızdaki en ufak kuşkuyu bile doktorunuzla paylaşın.Etrafımızdaki kişiler bazen 'hamileliktir olur,bebektir olur,geçer' gibi cümleler kurabilirler,doğrudur da belki ama yine de danışmakta fayda var.
Rüzgar 1 aylıkken..Başını hala uyurken bu yöne çeviriyor.
Rüzgar 2.ayında.Yan yatırma yastığı ile alıştırma yaparken.

10 yorum:

  1. Benim tatlı kızımda da olmuştu. Doktor bana boynuna masaj yapmamı ve yatış pozisyonlarını anlatmıştı biraz dikkat ve çabayla kolay bir şekilde atlatmıştık o devreyi :)))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım biz de kolayca yeneriz Rüzgar efendinin bu inadını/alışkanlığını..Ben devam ediyorum ona çaktırmadan kafasını diğer yöne çevirtme çalışmalarına:D

      Sil
    2. Benim bebegimdede tortikolis var 2 aydir bi gelisme yoknegzersiz yapiyoruz ama canida cok yaniyor. Baska birsey mi var ne yapacagimizi sasirdim 3 aylik suan

      Sil
  2. canım ruzgarım benım .. gecmısler olsun ! bırseyı olmadıgına cokk sevındım . allah korusun onu..ıcını ferah tut canım herzaman.. hareketlere devam ıns en kısa zamanda da beze yok olur ıkınızıde optumm cokkk

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin canım..Allah tüm çocukları korusun,şifasız dert vermesin onlara.
      Biz de sizi öpüyoruz her daim Kittylerim :)

      Sil
  3. Mrb pınar hanım benim üç aylık kızım var onun da sağa yatma meyli oldukça üst düzseyde ve sizin oğlunuzdaki gibi bir tarafta yassılaşma mevcut, oğlunuz büyümş artık merak ettiğim şey kafasındaki yamukluk dğzeldi mi acaba sevgiler

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar, cok gec gördüm yazdıklarınızı, lütfen affedin..sorunuza gelince evet düzeldi, hatta o zamanlar bir profesöre denk gelmiştik de bana 2 yıl içerisinde her bebek kendi genetik anatomik kafa şeklini alır gibi bişiler demiş, beni rahatlatmisti ..umarım sizin bebis8nizdeki de endişelenecek bişi değildir. .

    YanıtlaSil
  5. Merhaba benim kizimda 4 aylik yeni fark ettim sag tarafa egik kafasi cocuk doktoruna goturcem pazartesi baska bolumede goturmem gerekiyormu.kafasini sol tarafa donukmu yatirmam gerekiyor duzelmesi icin.dun gece benimde gozume uyku girmedi arastiriyorum sizin gibi en kotusu geldi aklima hep

    YanıtlaSil
  6. İyi günler pınar hanım yazınızı blogunuzu torti kolis serüveninizi ve buna atılan yorumları dikkatlice okudum bende caresizim ve bi yazınız dikkatimi cekti yag bezsi gibi birley geldi sma onun tortikolis olmadıgını yazmışsınız benm oglumdada öyle birsey var ve ufalmıyor ama doktorlar tortikolis dediker ama tam anlamıyla bana yardımcı olabilecek doktorla karsılasmadım hiçbi dr önemsemiyor meler olcak acıklamıyotlar bile ben çok korkuyorum. Bununla ilgili bilginizi paylaşorsanız memnun olurum
    oglunuzun boynu düzeldimi yag bezesi dediginiz sey gittimi ? Tesekürler şimdiden

    YanıtlaSil
  7. Bisey sorcam 1 aylik bebegi boynundan yukari kaldirriyorlar boynu kısık olmasin diye doğrumu nekadar dogru

    YanıtlaSil